Mitä syön kun treenaan? Tai sitten kun en treenaa? Syönkö oikein? Vai väärin? Näitä kysymyksiä kuulee päivittäin.

 

”Sä oot mitä sä syöt…..vai oonko?”

 

Maailma on täynnä erilaisia ruokavalioita ja asiantuntijoita jotka väittelevät siitä mitä pitää syödä ja miten. Osa sanoo että liha ei ole hyväksi, liian vähän hiilareita on pahaksi, palautusjuomia pitää juoda, aamulla on hyvä ottaa kaikki 25 vitamiini pilleriä jne.

Päähän tässä menee ihan pyörälle ja ihmisten uskottavuus kaikkeen hössötykseen. Tottakai ruokavalio on tärkeää ihmisen hyvinvoinnille mutta jos syöt suht oikeen ja oikeisiin kellon aikoihin niin pääset jo tosi pitkälle.
Otetaan nyt vaikka makean nälkä, kaikki puhuu että kun se iskee niin sitä on niin vaikea hallita. Makean nälkä johtuu vaan siitä että et ole syönyt tarpeeksi ruokaa, eli jos sun koneessa ei ole hiilareita ja proteiinia niin makean nälkä on aina läsnä.
Ja sama koskee jos haluat pudottaa painoa, jos syöt liian vähän niin paino tippuu tiettyyn pisteeseen ja sit tulee seinä vastaan. Eli sun koneisto leikkaa kiinni ja aineenvaihdunta on olematonta, silloin ei painokaan voi tippua kun et syö. Ravinto on bensaa ja öljyä kropalle….ilman sitä tulee ongelmia, ihan samanlai jos yrität ajaa autoa missä ei ole oljyä ja bensaa. Kiinnihän se leikkaa ja tulee iso lasku…..

Mä olen treenannut koko ikäni ja pelannut ammatikseen melkein 20 vuotta huipulla. En ole juuri koskaan käyttänyt mitään lisä ravinteita eli palautus juomia, ainut milloin otin jotain oli jonkun todella kovan pelin jälkeen ja jos seuraavaan peliin oli vain 1-2 vuorokautta. Voin laskea kahden käden sormin montako kertaa otin jonkun palautus juoman tai vastaavan vuoden aikana.
Oikealla ravinnolla ja kun se syödään oikeaan aikaan niin se riittää todella hyvin vaikka minkä tason urheilijalle tai kuntoilijalle.

Mä harjoittelen tänäpäivänä vähintään 7 kertaa viikossa ja mahdollisimman monipuolisesti. Tällähetkellä mulla on lihasmassa jakso jolloin Sali treenaaminen on listalla jokapäivä.
Mun ruokavalio on aika normaali, syön viisi ateriaa päivässä missä on proteiinia ja hiilaria ihan reilusti.

Aamupala
– Kaurapuuro
– Marjoja
– Raejuusto
– 1-2 kananmuna
– Kahvi
– Vitamiinit (monivitamiini, C-, D- B vitamiini & Omega3 )

Lounas
– Pasta/riisi & kana/liha

Välipala
– Proteiini vanukas tai vastaava
– Kourallinen pähkinöitä
– Hedelmä

Illallinen
– Normi kotiruokaa (missä ei kermaa eikä voita)

Iltapala
– Kaurapuuro ( sama kuin aamulla)
– Riisikakkuja
– Kalkkuna leike
– Vihanneksia

Joskus saatan syödä jonku herkun….jäätelöä tai karkkia mutta hyvin harvoin tekee mieli kun syö säännöllisesti ja monipuolisesti.

Tässä yritän vain kannustaa syömään ensin oikein ja tottumaan siihen koska ihan perus asioilla pääsee tosi pitkälle. En todellakaan tuomitse niitä ketkä jaksaa hifistellä ruoka aineitten ja lisäravinteiden kanssa, mutta se voi olla joittenkin mielestä haastavaa jos täytyy punnita ja mittailla kaikki mitä syö.
Muistan hyvin kun itse olin vielä henkisesti heikko ja aloittelin uudestaan terveellistä elämää niin ei siinä jaksanut laittaa energiaa joka ikiseen ruokapalaan. On paljon helpompi edetä maltilla joka osa alueilla ja eritoten ruokavalion suhteen.
Ja sit kun on päässyt vauhtiin ja tuntuu siltä että on ylimääräistä energiaa niin sitten on sen aika jos haluaa hifistellä ja kokeilla rajoja, ensin vaan on hyvä rakentaa kivijalka….ilman sitä kaikki romahtaa ennemmin tai myöhemmin.
Itsekin tein virheen kun söin liian vähän ja poltin itseni loppuun liian kovalla treenillä, mun kone leikkas kiinni ….siinä meni yö unet ja taito rentoutua. Kävin ylikierroksilla 24/7 , mutta virheistä oppii ja otan sen tänäpäivänä hyvänä kokemuksena jota en kuitenkaan halua koskaan kokea uudestaan 😅

Nauttikaa elämästä pilke silmäkulmassa ja pitäkää itsestänne huolta niin että terveys ei kärsi 😊❤️

 

Hannes

Kommentoi

SYKSY TULEE JA LOKAKUU ON ROOSA

Syksy tekee tuloaan, vettä sataa, tuulee ja ilma kylmenee päivä päivältä. Aika monella meistä alkaa suunpielet valua väärään suuntaan ja elämän ilo siinä mukana. Mutta muistakaa vaikka sään Jumala ei meille hymyile eikä helli auringon lämpimillä säteillä niin elämä voi silti olla täynnä hyvää!!! Nyt muuten alkoi Roosa Lokakuu missä koko Suomi puhaltaa yhteen hiileen hyvän asian puolesta.

Tämä asia koskettaa mua hyvin paljon, minun rakas Kummitäti sairastui rintasyöpään 1986 jonka jälkeen hän kävi kovan taistelun sitä vastaan aina vuoteen 1995 jolloin hän nukkui pois 9 vuotta kestäneen taistelun uuvuttamana ?

Hän oli niin lämmin sydämminen ihminen ja aina syli avoinna lämpimiin halauksiin jonne minäkin aina sukelsin hymyssä suin. Hän oli minulle erittäin tärkeä ihminen joka ei koskaa sanonut pahaa sanaa kenestäkään ❤️ Sitten kun joutuu katsomaan vierestä kaiken tämän ja tunnet itsesi niin avuttomaksi, en haluaisi että kukkaan joutuu kokemaan jotain tällaista.

Tämän takia aloitin oman Roosa Lokakuun keräyksen tätä taistelua vastaan Roosa Lokakuu keräys

lähtekää mukaan tähän vaikka ihan pienellä summalla….pienistä asioista tulee aina niitä suuria. Laitoin tavoitteeksi 2000€  ja keräys kestää 2.11.2017 “ROOSA LOKAKUU?”

“Aurinko on mielen tila”

Hannes

 

Kommentoi